Akumulátory LFP » Lítium-železo-fosfátové akumulátory ako moderné úložisko energie

Uverejnené: 10. 10. 2023 | Čas potrebný na prečítanie: 4 minúty

Lítium-iónové akumulátory alebo inak batérie, ako sú tiež v poslednej dobe nazývané, sa ideálne hodia do mnohých rôznych mobilných a stacionárnych aplikácií. Majú totiž enormnú energetickú hustotu, ktorá umožňuje veľmi kompaktné konštrukčné prevedenie aj napriek ich vysokej úložnej kapacite. Naše super štíhle smartfóny sú toho jasným dôkazom.

Ale aj automobilový priemysel kladie pri elektromobilite vysoký dôraz na výkonné lítiové akumulátory v najrôznejších prevedeniach, ako napríklad na články NMC alebo články NCA.
Popri množstve skvelých predností existujú bohužiaľ aj určité nevýhody, ktoré nemôžme nechať stranou. V prípade lítiových akumulátorov sú to drahé suroviny ako napríklad nikel, mangán alebo kobalt, ktoré sa v niektorých prípadoch ťažia a spracovávajú pochybným spôsobom.
Ďalším kritickým bodom je termická nestabilita, ktorá už zapríčinila množstvo požiarov. V záujme vyriešenia týchto problémov boli vyvinuté lítium-železo-fosfátové akumulátory (LFP), ktoré by sme vám tu radi bližšie predstavili.



Čo sú to akumulátory LFP?

Lítium-železo-fosfátové akumulátory sa taktiež označujú ako LEP alebo LFP, pričom LFP znamená Lítium Ferro Phosphat (LiFePO4). V dôsledku toho sa akumulátory LFP zaraďujú do veľkej rodiny lítiových akumulátorov.

Kladná elektróda batérie sa skladá z lítium-železo-fosfátu a neobsahuje ani nikel, ani chróm, ani mangán. Záporná elektróda batérie sa skladá z grafitu, rovnako ako u iných lítiových akumulátorov.
Lítium-železo-fosfátové akumulátory existujú vo valcovom prevedení, väčšinou ako články 14500, 18650 alebo 26650. Výrobcovia ale ponúkajú aj ploché a do hliníkovej fólie zavarené tzv. pouch cells alebo prizmatické články s pevným puzdrom (viď úvodná fotografia). Napriek tomu, že technológia lítium-železo-fosfátových článkov bola vyvinutá už na konci 90. rokov, k veľkému prelomu tejto technológie bohužiaľ doteraz nedošlo.

Kvôli signifikantnému nárastu cien niklu, kobaltu a mangánu sú akumulátory LFP pre priemysel stále atraktívnejšie. Navyše je tu ďalší technický vývoj technológie akumulátorov LFP smerom k stále vyššej kapacite.

Nami odporúčané produkty pre akumulátory LiFePO4



Ako akumulátory LFP fungujú?

V zásade fungujú akumulátory LiFePO4 na rovnakom princípe ako všetky ostatné nabíjacie lítium-iónové články.

Proces nabíjania

Vďaka externému nabíjaciemu napätiu sú záporne nabité elektróny priťahované kladným pólom akumulátora. V dôsledku toho putujú vo vnútri kladnej elektródy kladne nabité lítiové ióny cez elektrolyt a separátor k zápornej elektróde. Tam na seba lítiové ióny naviažu elektróny dodávané nabíjačkou a ukladajú sa do grafitu zápornej elektródy.


Proces vybíjania

Na vybitie sa spotrebič jednoducho pripojí k obom prípojkám akumulátora. Lítium na zápornej elektróde znovu odovzdá svoj elektrón a interne putuje ako kladne nabitý ión späť ku kladnej elektróde. Tam elektróny, ktoré prichádzajú cez prúdový okruh, umožňujú, aby sa kladne nabité lítiové ióny znovu pridali ku kladnej elektróde.


Presnejší popis procesov pri nabíjaní a vybíjaní lítiových akumulátorov nájdete v našom Radca týkajúci sa technológie Li-Ion.

O správne dodržanie parametrov nabíjania a vybíjania sa starajú inteligentné systémy manažmentu batérie (BMS), ktoré sú integrované buď v príslušnom zariadení alebo dokonca priamo v akumulátore.



Aké sú výhody a nevýhody LFP?

Ako sme už spomínali, články LFP neobsahujú drahé komponenty ako nikel, mangán a kobalt. To sa pozitívne prejavuje najmä na ich cene. Ale to nie je všetko. Pretože sa tieto suroviny niekedy ťažia za dosť pochybných ekologických a humanitárnych podmienok, rezignácia na tieto zložky z etických dôvodov je taktiež chvályhodná. Avšak články LFP  nedosahujú takej energetickej hustoty ako akumulátory NMC/NCA. Presný prehľad výhod a nevýhod vám prinášame nižšie:

Výhody LFP:

· bez použitia niklu, mangánu a kobaltu
· cenovo výhodná výroba
· vysoká termická bezpečnosť
· vysoké nabíjacie a vybíjacie prúdy
· vysoká stabilita cyklu
· dlhá životnosť
· plochá vybíjacia krivka
· široký rozsah teplôt
· ľahká recyklácia

Nevýhody LFP:

· Nízka energetická hustota, resp. špecifická kapacita
· Nutný inteligentný BMS*

* Lítiová technológia môže byť niekedy výhodou a niekedy zase nevýhodou. Plochá vybíjacia krivka zaisťuje na jednej strane dlhodobý konštantne vysoký výkon, na druhej strane však Battéria Management System (BMS) nedokáže jednoduchým meraním napätia zistiť aktuálny stav nabitia (SoC = State of Charge). V tomto prípade je pre efektívny BMS potrebná výrazne väčšia energia.

Malá energetická hustota bola až do tejto doby zabijakom tejto akumulátorovej technológie. Aspoň pre aplikácie v oblasti mobility. U stacionárnych aplikácií, ako je napr. stacionárne úložisko energie pre solárne systémy (BESS), ale dáva zmysel staviť na akumulátory LFP. Pretože nízku energetickú hustotu, a teda aj zníženú kapacitu pamäte, je možné ľahko kompenzovať doplnkovými akumulátormi. Hmotnosť a potreba miesta pri týchto aplikáciách hrajú väčšinou podriadenú rolu.



Kde sa akumulátory LFP používajú?

Hlavná oblasť použitia batérií, resp. akumulátorov LFP bola doteraz väčšinou tam, kde bezpečnosť a dlhá životnosť zohráva dôležitú úlohu. Zvýšená potreba miesta pre ďalšie články za účelom zvýšenia kapacity by zároveň nemala predstavovať žiadnu prekážku. Vďaka tomu boli lítium-železo-fosfátové články používané okrem iného aj ako stacionárne úložisko energie v priemysle, v stavebníctve, v lodnej doprave a taktiež pri rôznych špeciálnych vozidlách. Kvôli svojmu konštrukčnému tvaru sa akumulátory LFP často používajú aj ako náhrada za olovené batérie alebo gélové olovené akumulátory.

Vďaka ďalšiemu technickému vývoju lítium-železo-fosfátových batérií sa taktiež nepretržite zvyšuje využiteľná kapacita lítiových batérií.
Vďaka vysokej bezpečnosti s ohľadom na tepelný únik (samo-zapálenie), enormnú stabilitu cyklu a vysoký nabíjací prúd začína byť táto technológia akumulátorov pre výrobcov elektromobilov stále čoraz zaujímavejšou.

Výrobca vozidiel Tesla používa vedľa akumulátorov NMC a NCA do modelu 3 a modelu Y (v základnej verzii) aj vylepšené LFP akumulátory.

V súvislosti s elektromobilitou, resp. použitím technológie LFP v elektromobiloch možno k veľkému prelomu predsa len dôjde.